V přednášce si vysvětlíme základní koncept affordance a dozvíte se příklady z reálného světa i z toho digitálního.
Že jste o affordance nikdy neslyšeli?
V písničce Sketaboarding od Xinobi autor popisuje, co pro něho znamená vidět prázdný bazén. Většina z nás vnímá prázdný bazén bez vody jako věc, která nenabízí akci, kterou od bazénu očekáváme - plavat. Pro Xinobi nabízí prázdný bazén možnost jezdit na skateboardu. Každý fyzický objekt na světě má affordance. Ale nejen tam. V digitálním prostředí dávají objektům affordance softwarový designeři.
Přednáška je určená všem, bez ohledu na zkušenosti nebo pracovní pozici. Prostě vítáme každého, kdo se chce o tomto tématu dozvědět něco nového.
Otakar Hypš pracuje jako User Experience Designer ve společnosti NetSuite. Dříve působil na volné noze jako programátor a konzultant uživatelských rozhraní a vyučoval předmět Komunikace člověka s počítačem na Masarykově Univerzitě.
***
Affordance is the possibility of an action on an object. In the song Skateboarding by Xinobi author describes what does it mean for him to see an empty pool. Majority of us would see an empty pool which does not provide the action we expect from a pool. To swim. For Xinobi the empty pool gives affordance of riding it on a skateboard. Each physical object in this world has affordance. In the digital world is the affordance given by software designers. It is the reason why affordance is an important concept and cannot be overlooked.
This talk will explain the basic concept of affordance, show examples from the real world and also from the digital one. Do not hesitate to come even though you do not know what affordance is and why is it so important. You’ll learn it. Do not hesitate to come even though you know affordance very well, you’ll see some entertaining examples and you can add your bit to the talk sharing your experience. It does not matter if you are a designer, product manager, developer, CEO or student. What matters is that you want to learn about an interesting topic. Everyone is welcome.